Rapport till Vänfors

Rapport till Vänfors

fredag 6 juni 2014

En riktigt bra dag



 Blev en härlig nationaldag för mig:)

Till Tjolöholms slott med min Christer
och våra goda vänner Eva och Mikael
för att titta på Hannu Saerenströms
fina trädgårdsutställning.

Visar en liten glimt
och tycker ni ska gå dit 
fast kanske vänta några veckor
 så det hinner växa till sig riktigt.

Min vän Eva arbetar som trädgårdsmästare på Tjolöholm
och hon och hennes kollegor har skapat 
mängder av fina ställen med planteringar och annat
så självklart finns MASSOR att se
om ni gör ett besök redan nu :)


 

 Ja här står han, Hannu, i egen hög person
och håller ett litet invigningstal.

Man blir ju alltid inspirerad när man är bland människor
som brinner för sitt intresse och dessutom
när man är i en vacker miljö
så när vi åkte hem
 ville jag direkt börja gräva i trädgården;)

 Tyvärr vräkte regnet ner här
så det fick bli annat göra
men kolla här vad det sakta börjat växa
i vår gamla inglasade veranda.



Paprika...


 Tomat...

 

 Basilika...
 
 

Fick för ett par år sedan 
dessa fina såddmarkörer
av Eva och Mikael.

Egenhändigt gjorda av dem
och jag bara älskar dem...

Både besticken och vännerna såklart:)
 


Har tyvärr pga sjukdom
inte orkat odla något de senaste åren
så den fina gåvan har otacksamt blivit liggande
men i år är jag tillbaka på odlingsbanan igen
så nu jäklar ska de användas :)

Ha en fin fortsatt helg


Odlingskram från mig



6 kommentarer:

Anonym sa...


Vilken trevlig dag ni har haft,det har vi också:putsat fönstren på övervåningen i Tvärålund,städat stora altanen ,fikat i ny bygget.God natt efter en VARM (het) fredag....Puss Ma..♥♥♥

Meta sa...

Tjolöholm var vi ofta till när vi bodde i Göteborg. Där är så fint. Synd att det är så långt dit nu från där vi bor hade varit kul att se det där. Jättefina namnskyltar du fått. Kul att du kan använda dom nu och att du känner dig pigg för odling. Dina växter är ju jätte fina på verandan.
Ha en fin Pingst
Kram Meta

Kulturtanten och Lilla gummann sa...

Dom skedskyltarna var ju helt underbara.
Ha det gott
Kulturtanten

House and Garden by Bia sa...

Jag har funderat på att göra sådana skyltar av gamla silver skedar från loppisar....men jag odlar inget i år..så vi får se hur det blir...jättefina var dom ;)...önskar dej en trevlig Pingst helg!
Kram kram

Halmhatt och mamelucker sa...

Vilken trevlig dag! Var så sugen att hänga med på en tur med ett trädgårdssällskap som skulle på turné bl. a till Hannu på Kinnekulle just idag. Men blev andra planer för dagen. Vilka jättefina skedar. Vilken bra idé! Vad använder man för bokstäver tro? Är ju en superbra present!
Fortsatt trevlig helg önskar Annika

n o r d i n g å r d e n sa...

Åh vilken tillgång med en sådan vän, med samma intresse som dig och så få träffa Hannu, vilken lycka! Hans nya bok skulle jag verkligen vilja ha! Vilken livsnjutardag det måste ha varit och de där odlingsskedarna är skitläckra!!!!!