Rapport till Vänfors

Rapport till Vänfors

torsdag 13 september 2012

Dags att sticka


Idag har det faktiskt känts på allvar att hösten är här.

 Fast på ett bra sätt på något vis.
Ingen röt i luften utan klart och friskt...känns helt okey.



Lite väl optimistisk tog jag på mig en ganska tunn tunika
och spatserade ut i soliga september.

Insåg att NU är det dags att sticka färdigt min poncho
som jag kommit halvvägs med.



Jo just det ja, några undrade över vad tedricka är för något.

Här kommer receptet:

Kerstins tedricka

2,5 l vatten
3 dl socker
5 msk svart te
1/8 pkt jäst

Dag 1

0,5 l vatten kokas upp med te som sedan silas av.
Häll i resten av vattnet.
Rör ut jästen med lite av det ljumna vattnet och blanda i.
Tillsätt sockret sist...rör om tills det löses upp.
Låt allt vila under lock i rumstemperatur över natten.

Dag 2

Skumma av och häll upp på rena flaskor.
Ska stå i kylskåp över natten innan det dricks.
Hållbart i kylen ca 1 vecka.

Min bästis mamma Kerstin skickade alltid med tedricka
när vi hade friluftsdag i skolan när jag var liten.
Fick alltid smaka och då var det fest för mig:)
Blir faktiskt riktigt gott tycker jag.

OBS
Låt INTE flaskorna stå längre än två veckor i kylen, he he.

Jag kan garantera att de exploderar
och det är extremt tråkigt att rengöra hela kylskåpet
från glassplitter och dryck...

Dessutom bildas alkohol i drickan...
kan ju bli fel om någon i familjen tar sig en slurk 
innan skola eller före framförande av fordon i trafik...

I morgon är det fredag gott folk

Kram från mig

3 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Tack för receptet! Ovanligt, spännande och gammaldags - måste prova!
Kram Eva

Designe sa...

Åh va härligt med stickning och vilka fina färger! Själv har jag blivit virktokig!...har flera sjalar på G...det är såå kul och jag kan inte slita mig! :)
Ha en fin helg! Kram

Anonym sa...


Skönt att svepa in sig i nu när höststormarna viner runt knuten.Kramen lilla ♥at.