Rapport till Vänfors

Rapport till Vänfors

tisdag 3 juli 2012

En tur i svampskogen

Gårdagen bjöd på en svamptur.
Stenmurklor på G.


Hade planerat att fylla korgarna för att sedan
kunna skryta över en enorm skörd:)
Förra året plockades enorma mängder just här.


Här minsann skulle det stora svampplocket ske.
Vi stegade över stock och sten...
Och se där, någonting brunt skymtar i bakgrunden.



Typisk norrländs myrstack...
Där stod jag med lång näsa men hör plötsligt:
Jag har hittat en!!!!


Och se där var den...halvt uppäten och fullständigt oätlig:((


Exakt så här mycket blev det...
skammens rosor spred sig på våra kinder.

Fanns bara ett att göra...Åka hem.
Choklad är ju också gott i brist på murklor...



I dag har jag varit in till Umeå
och träffat gamla barndomsbästisar:)


Fniss. skratt, mys och mat...

Och slutligen blå blåbärsmjukglass, tjohooo:)
Har än så länge bara hittat den här uppe i Umeå.

Kram från mig

4 kommentarer:

Lena sa...

Umeå väcker minnen!
Min mamma bodde i Lantvallen för ca 10 år sedan, en ytterst liten by vars närmsta "tätort" är Sävar. Har aldrig ätit blåbärsglass i Umeå, däremot goda hamburgare på Frasses!

Bättre lycka i svampskogen nästa gång!

Kramar

Anonym sa...

Har man ingen svamp går det lika bra med choklad eller var det selleri??????

Vardag och flärd sa...

Murklor var det evigheter sen jag plockade, de växer ju oftast där skogsmaskinerna gått fram. Men choklad går bra - och blåbärsglass!
Ha det fint där uppe i norr!
Kram Eva

Anelma handarbetar sa...

Vad synd att ni inte fick korgen full med svamp. Glass är en bra tröst.

Kram Birgit