Rapport till Vänfors

Rapport till Vänfors

måndag 16 januari 2012

Vintertröttsjuka

Måndag...tja vad ska man säga?

Känns som om man vadar fram i lervälling pga ljusbrist...
Sitter som klistrad framför min solterapilampa
och proppar i mig såna mängder av D-vitamin
att jag borde få hälsokostaffärernas nobelpris.

Ska väl kanske inte klaga,
finns dom som mår illa året om,oavsett ljus.



Jaha, vad är nu detta?



Ett fynd, eller snarare ett riktigt felköp
beroende på hur man ser det.



Springer ju som bekant på auktion i tid och otid.



Och för några veckor sen ropade jag in ett gammalt gökur.
Fullständigt, totalt och definitivt ickefungerande...




Vilket för mig innebar lycka av stora mått.
Det ska få bli en fågelholk.
Våren har en förmåga att plötsligt dyka upp utan att man fattat
hur det gick till så jag ska snarast
plocka ut urverket och sätta upp den i min trädgård.

Välkomna att flytta in bevingade vänner.
Vår katt Mudde är numera en äldre herre med halvtaskig
hörsel så det är ingen fara.




Plötsligt en dag har allt slagit ut i vår trädgård.
Körsbär,äpple,plommon,päron,rosenmandel
och alla lökväxter som stoppats ner i gräsmattan under årens lopp.
Se upp, för det går så snabbt.



Sen plötsligt kommer sommaren.

Längtar efter blåklockorna hemma hos lilla mamma
för dom påminner mig om pappa...
Ja, mamma, bilden är från diket uppe hos er.



Men det jag längtar efter mest är nog
de norrländska sommarnätterna.
Ljust,stilla och fågelkvitter överallt.
Just denna bilden är tagen hos mamma förra sommaren
klockan ett på natten...


...Kram



13 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Vilken fin fågelholk du kommer att ha i trädgården! Såg någon som målat sitt gökur vitt och det var heller inte dumt, kanske gökuren blir populära igen.
De ljusa sommarnätterna i norr har jag aldrig fått uppleva, men det bl a ingår i mina drömmar.
Ha det riktigt fint!
Kram Eva

Hemmavid sa...

Hej!

Det där kmr att bli en perfekt fågelholk! Det gäller att se andra användningsområden till saker!

kramen jenny

Anonym sa...

....längtar också till blåklockorna på dikes renen,nu är det väl omkring en meter snö där.Men vi har ju gjort halva januari så det dröjer inte länge på förrän sommaren är här.Längtar efter dig,kramen lilla ♥at.....

alvskimmer sa...

Samma sjuka här! Jag längtar så otroligt efter ljuset! Kul med gökuret. En gång i tiden hade jag ett, men det har försvunnit någonstans, kanske har jag slängt det? Det ångrar jag nu....

Tångsnällans blogg sa...

Lyckost dej! Jag har alltid önskat mej ett gökur! Så läser jag att du ska göra om det till ett gökur, vilken genegalisk kanon bra ide!! Det skulle jag vilja ha på kolonin!

Tångsnällans blogg sa...

Blev lite fel där... göra om det till fågelholk ska det stå!

Tina sa...

Gulligullan kocko som en gök, da da..
Jag vet inte vad som tagit åt mig, vaknade innan klockan idag och det var ok. Konstigt..
Ja, nu är det oftast som värst, brytpunkten där man skriker efter vår men vintern består!

KRAM

Maria - Villa Krutbruket sa...

Håller med dig. Denna årstid är man konstant trött :(
Men nu går vi ju mot ljusare tider.

Kramar!

Hildas hem - Sofia sa...

Vilken underbar idé att göra om det till en fågelholk :)

Jag önskar dig en härlig tisdag!
Kram Sofia

Martilie sa...

Lengter etter sol og sommer jeg også - og bildene dine bringer lovnad om at den kommer :)

Labert på bloggfronten, men nå har jeg kost meg med alle dine januarinnlegg = KOS :)

Nyt dagene!

Klem fra Tove

Helena - ullvi32 sa...

Dina somriga bilder får mig inte alls att längta efter sol och sommar :)
Och det ska bli skoj och se förvandligen av ditt fynd, hihi,
Kramar Helena

n o r d i n g å r d e n sa...

Hallå, vilken häftig fågelholk det blir av gökuret, vilken idé!

Och tala om fint badrum, så läckert med liggande brädor där, fin bukett med tulpan och kvistar och ja, Grönbergs i Göteborg har mycket fint!

Gomissen din i sängen, vilken härlig bild!!

Ja, de norrländska ljusa nätterna är ju egntligen ngt unikt och så underbart! Men på ngt vis gillar jag de mörka sommarnätterna söderut också, för då gör sig ljusen bättre;) Mari.

n o r d i n g å r d e n sa...

....jag shoppade loss i Göteborg i går föresten, går i dina fotspår;) vi ska se till att få till en träff sen i sommar å prata gamla minnen;) Mari.