Rapport till Vänfors

Rapport till Vänfors

torsdag 12 januari 2012

Nostalgi i en liten låda


I somras köpte jag denna fullt fungerande vevgrammofon på loppis.
Har hittat en skiva här och en skiva där
som jag köpt med gamla låtar som jag minns att mamma
sjöng eller som jag sett på gamla filmer.



Ljudet är så där läckert knastrigt men högre än jag trodde.



Skivorna är tjocka som pepparkakor
och pickupen på sin arm bara så tjusig.



78 varv ska de vara om det ska låta som från en gammal film.



Sonora är märket på just denna vevgrammofon
som antagligen användes mellan 20 och 40-talet.



Känns kul att veva igång den, man blir som ett barn.


En praktisk liten burk med reservstift följde med,
kan ju hända att jag nöter ut det gamla snabbt:)


Det hade varit kul att samlas ett gäng till sommaren
och spöka ut sig i tidsenliga kläder. Lyssna på knastriga gamla
stenkakor och ha kafferep med
konjak till herrarna och likör till damerna:)


Min trädgård är stor så alla ryms...

                                                 

     
 

Här är två skivor som jag hört ofta.

Flottarkärlek med Snoddas
och
Lejonbruden med Margareta Kjellberg

Snoddas var på radion när jag var liten
och Lejonbruden är ett gammalt skillingtryck som mamma
brukade sjunga i bilen  (jag och brorsan grina
som idioter och trodde att ingen skulle märka nåt).

Blev rent tårögd i dag när jag lyssnade på Margareta som sjöng:
 i stycken slet lejonet främlingens brud...

Herregud mamma, jag har ju banne mig fått skador av detta:)
  
Ni som gillar den tid när vevgrammofoner snurrade
kolla in en blogg som heter Miriams kafferep.
Den är bara så skön...
Klicka här så kommer du dit.

Dags att vila knoppen en liten stund.
Huvudvärken dunkar på fortfarande tyvärr...

Kram Annika



12 kommentarer:

"Hemmet är min vrå" sa...

Härliga bilder, härliga nostalgi bilder. Tänk vad lycklig ägaren var av denna fina apparat. Men nu är det du som är den lycklige. Ha en skön kväll. Kram Mimmi

Hemmavid sa...

hejsan!

men såå charmig gammal vevgramofon. förstår att du är nöjd med den!

Snoddas kom från min "grannstad" Bollnäs, Hälsingland. En legend!

Kramen Jenny

Hemmavid sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Helena - ullvi32 sa...

Va roligt att den fungerar- va kul att kunna använda sin "inredning" hihi :)
Jättefin!
Hoppas du mår bättre, massa kramar Helena

Anonym sa...

I en sal på lassarettet,vild andens sång,alpens ros,lilla svarta Sara var andra sånger som ni ville höra med tårfyllda ögon.Jag får väl sjunga för er igen när du kommer hem,hi,hiGod natt kram .MA.

Rapport till Vänfors sa...

Värst var när pappa klämde i och sjöng Möte i monsunen av taube. Jag höll på dö inombords när de sista stråferna, det var bara jag och elefanten kvar ekade ut i bilen. Så fruktansvärt...;)

Tina sa...

En sådan här hade mormor, så himla fin!

kram o trevlig helg

Vardag och flärd sa...

Vilken klenod! Jag måste fråga min bror om han har kvar vår farfars gamla 78-or, det skulle ju vara något för dig.
Jag kommer om du ställer till med kafferep och musik från grammofonen!
Ha en fin helg och hoppas nu att huvudvärken ger upp!
Kram Eva

oumberligating sa...

Undebart på alla sett! Fint inlägg, härliga bilder och en helt Oumberlig grammofon, med ett helt lika Oumberligt ljud. Har en hel del "stenkakor" själv, min klassiker favorit är Ulla Billquist och Sahra Leander!
Vinylskivan har ju sin kundkrets, men "stenkakegänget" håller på att dö ut och jag har sett massor med 78-varvare bli slängda, helt övertygad om de bör sparas till eftervärlden. Dessutom så finns det nytillverkade skivspelare som kör med 78-varv och specialnålar.
Försök att få tag på lite amerikanska julskivor till nästa jul, blir en underbar bakgrund till firandet om man kör lite Bing Crosby eller lite Dean Martin i bakgrunden!
Ha en fin helg!
Stor Kram ifrån Oumberlige Peter som idag bara ska kommentera hos alla mina underbara bloggvänner och läsa i deras, precis som din, alltid fina och läsvärda bloggar!

Unknown sa...

Så kul att titta in här varje gång å se allt gammalt fint du har!

Lyllo!!!
Snoddas...är man uppvuxen med det eller?...haha...vilka minnen!

Många kramar till dig!!!
See you!!

Tre Tanter sa...

Vilket fynd! Nostalgi som bara den. Det gillar ju vi Tre Tanter!
Kram från oss och tillönskan om en god helg!

Änglarum sa...

Tänk ett glas rött och fötterna på pallen o avnjuta lite nostagi ;) trevlig helg ♥ kramiz Jessica