Rapport till Vänfors

Rapport till Vänfors

torsdag 13 oktober 2011

Vecka 41

Vill visa er nåt kul som jag lyckades ropa in på auktion för tre år sedan.
Jag och en äldre dam budade som galningar, men jag gick
som segrare ur den tuffa fighten, ha ha.
 Det roliga var att hon började med att bjuda 1 kr!!!
Auktionsförättaren hade informerat oss om att lägsta bud var 25 kronor.
 men innan han hann stoppa den lilla damen så hakade jag  på   
och vi höjde blixtsnabbt en krona i taget tills jag vrålade:80 kronooor.
Folk höll på att skratta ihjäl sig för vi måste låtit som kopior
av Piff och Puff på julafton, käftarna gick som
pressarfoten på en symaskin. Men som sagt var jag vann:)


Underbar framsida va?


Exakt på veckan 89 år sedan den kunde köpas.


Och kan ni tänka er,det var inte bara en tidning,
 jag ropade in årgång 1922 och 1924,
nästan helt kompletta.


Betalade kanske överpris, eller?


Innehållet består av otroligt mycket reklam och husmorstips.


Erbjudande om både det ena och det andra...


Som sagt var, mönster och recept om vart annat.



Den lilla damen då, hur gick det för henne?

Hon kom fram efteråt och var riktigt ledsen, först då såg jag
att hon säkert var uppåt 80 år, kanske mer.
Hon berättade om sina minnen från sin uppväxt och hur både hon
hennes systrar och mamma läst Husmodern under alla år.
Hon hade sett tidningsbunten på visningen innan och hoppats
på att kunna köpa den utan att det skulle bli för dyrt.

Tänkte en kort stund för mig själv att nu blir jag väl lurad,
men för mig fanns bara en sak att göra...
dela bunden på två och ge henne den ena, och så blev det.

När jag sedan är på väg att gå hem kommer en herre  i 60-årsåldern fram
. Tack snälla, för att du gav mamma tidningarna,
jag hade tänkt ropa in dom åt henne men hann inte komma hit i tid,
om du visste hur glad hon blev.

Ja, man ska gå efter sitt hjärta och sin känsla:)





Utsikt från min bil i morse...

Höstkram från mig



4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad glad jag blir när jag hör att du är så god hjärtad och lämnade över lite tidningar till den lilla damen.Det är roligt att kolla in gamla tidningar.Har ni natt frost där nere också?.Har du lagt på vinterdäcken undrar en orolig liten dam.Kramen lilla ♥at...

Anna sa...

Underbart! Vilken skatt du ropade in!

Finfin blogg förresten! Jag återkommer gärna!

Anonym sa...

Visste hur det hela skulle sluta innan jag läst färdigt,du skulle dela med dej.
Vacker vy utanför bilfönstret,men varnar för att halkan är på väg
kramiz från Årby

Skogslyckan sa...

Klart idén till tv-skåpet kom från tok-Pia. Konstigt det inte ryker ur öronen på mig med alla ideér.
Det är så kul att läsa gamla tidningar och speciellt alla annonser. Märks så tydligt det förändrade kvinnoidealet...ler.
Ha en fortsatt skön söndag!
Kram Pia